fbpx

“Att göra det lilla extra är anledningen till att våra gäster trivs hos oss”

“Att göra det lilla extra är anledningen till att våra gäster trivs hos oss”
augusti 26, 2019 Linus Axelsson
In Nyheter

Det största teamet på Easyflat är det som jobbar med drift och underhåll. De är hjärtat i verksamheten, och även de som träffar företagets gäster mest. De ser till att alla boenden håller rätt standard, är rätt utrustade och löser alla problem som eventuellt uppstår i bostäderna som hyrs ut. 

Lars Johansson är fastighetsförvaltare och ansvarig för drift och underhåll på Easyflat. Förutom att arbetsleda driftpersonalen och deras löpande uppgifter är Lars ofta med i arbetet så fort Easyflat ska etablera en ny enhet.

– Det första vi gör är att planera och optimera bostaden. Hur många bäddar ska bostaden ha? Eftersom många av våra gäster bor hos oss under en längre tid så vet vi att vi för deras, vår och fastighetsägarens skulle behöver se till att förutsättningarna för det är rätt. Vi har tydliga riktlinjer för vad vi anser är en rimlig standard. Maximalt antal personer som delar på en dusch är ett exempel på detta, berättar Lars.

Ibland behövs en mindre renovering göras innan boendet är godkänt för inflyttning. Vanligt är att vitvaror behöver uppdateras, eller inredning bytas ut. Nästan alltid behöver bostadens internetuppkoppling uppgraderas. Och så ska all standardutrustning in i bostaden. Det viktiga är att bostaden optimeras för antalet personer som kommer att flytta in. Skulle gästerna sakna någon utrustning så försöker man att lösa önskemålet. 

Etablera en god relation med kunderna

Sedan påbörjas nästa fas, själva hyresperioden.

– Förr hade vi fullt upp med att lämna och hämta nycklar vid in- och utflytt. Det blev mycket jobb på kvällar och helger för vår personal. Men för ett år sedan började vi installera elektroniska låsvred i våra enheter, alltså ett trådlöst smart lås som fästs på insidan av dörren och sedan låser man och låser upp via en app. Smidigt för alla. Dessutom kan jag låsa ute gäster som inte betalat sin hyra i tid genom att ta bort deras befogenhet till låset, säger Lars med glimten i ögat.

Och det är kanske under själva hyresperioden som teamet inom drift och underhåll är som allra viktigast. Det är då de etablerar en relation med gästerna, ser till så att bostäderna hålls hela och rena samt löser problem som uppstår. Det är även här fördelarna för hyresvärdarna kommer in.

– Exempelvis så kanske en spis går sönder på grund av att den är av äldre modell. Då tar vi på oss att beställa och installera en ny. Även om det är hyresvärden som står för kostnaden, så genomför vi arbetet. Dessutom införskaffar vi några kokplattor tillsvidare så att gästerna fortfarande kan laga mat. På så sätt löser vi det snabbt och smidigt, och både gästerna och hyresvärden är nöjd, säger Lars.

EasyFlats support är flerspråkig så att det ska vara så lätt som möjligt för gästerna att kommunicera och felanmäla incidenter. Supporten lägger sen in varje felanmälan som en arbetsorder som fördelas ut på driftpersonalen. Högst prioritet har ärenden som gäller el, vatten och avlopp.

– Problem med internetuppkopplingen kan såklart vara irriterande, men en vattenläcka är allvarligt och något vi måste fixa på en gång, menar Lars.

Mer än att reparera, installera och byta ut

Teamet som jobbar med drift och underhåll har en mängd olika arbetsuppgifter, men samtliga handlar om att ta hand om boendena och gästerna. Ibland går saker sönder, och även om skadan orsakats av en gäst som i slutändan måste stå för kostnaden, så är det EasyFlat som löser problemet. En del saker ur standardsortimentet lagerhålls, medans en del saker köps in endast vid behov.

– Ja, det är givetvis mycket fokus på att reparera, byta ut, installera och liknande. Men det vi också lägger mycket tid på är att lära känna våra gäster och hjälpa dem att trivas hos oss. Det kan handla om att ge tips på utflykter om en partner eller familj ska komma på besök, ge förslag på aktiviteter för att träffa folk och lära sig bättre svenska eller till och med hjälpa till att anmäla en person till en danskurs. Att göra det lilla extra gör att våra gäster trivs hos oss, ett leende eller att tacka ordentligt, säger Lars. Etablerar vi en bra relation med gästerna kan vi dessutom få veta vart de ska jobba vid nästa projekt och då försöka hjälpa till att ordna boende till dem även på den orten.

Lars avslutar med att skryta om sitt team.

– Vi har ett riktigt bra team för drift och underhåll på EasyFlat. Väldigt lojala grabbar med hög arbetsmoral. De blir nära våra gäster och är en stor anledning till att de blir återkommande.

 

Behöver du boende till dig och din personal? Läs mer om dina alternativ här.

Funderar du på att hyra ut din villa eller lägenhet? Läs om hur vi samarbetar med fastighetsägare här.

Visste du att vi har ett lägenhetshotell? Läs mer om Slagsta Gate Hotell här.