
EasyFlat förvärvade Slagsta Gate Hotell för ett år sedan. Att Mikaela och Diana skulle fortsätta ta hand om hotellets dagliga drift var det inget snack om. Efter fem år på hotellet har de full koll på vad gästerna uppskattar.
Systrarna Estlander har varit kollegor i fem år. Då, 2014, utökade föräldrarna som då ägde Slagsta Gate Hotell från 40 till 150 rum.
– Jag hade jobbat med lokalvård innan så för mig var det självklart att tacka ja när mamma och pappa behövde hjälp, berättar Diana.
Mikaela var lite mer skeptisk men gav det en chans då hon ville ställa upp för familjen. Medan Diana fick hand om städningen så fick Mikaela ansvar för reception och administration.
– Det funkar faktiskt extremt bra att jobba ihop. Grälen tog vi när vi var små. Det är faktiskt bara positivt att vi känner varandra så väl och kan vara raka och ärliga mot varandra. Men att vi nu är två i familjen som jobbar här känns bra, fyra var lite mycket. Då blev det att vi bara pratade jobb på familjemiddagarna.
EasyFlat tar över Slagsta Gate Hotell
2018 utökades hotellet med med ytterligare 40 rum och EasyFlat tog över bolaget. Nu har hotellet sammanlagt 190 rum. Och gästerna är allt från privatpersoner, affärsresenärer och företag som hyr boende åt ett större antal anställda under en viss period.
– Vissa gäster stannar bara en natt, medan vissa stannar längre, säger Mikaela och utbrister i ett stort leende. Vi har en gäst som bott hos oss till och från under sju års tid. Det tyder på att våra gäster trivs här.
En av anledningarna tror Mikaela och Diana är deras stora fokus på städning och renhållning. Och Diana har en alldeles speciell hemlighet för att upplevelsen kring detta ska bli så bra som möjligt.
– Det måste dofta gott! Vi har en doftmaskin i reception som tar bort eventuellt dålig lukt och sprider en härlig doft. Inte för mycket, utan lagom. Dessutom tvättar vi alla täcken och kuddar själva med sköljmedel efter varje utflyttning, berättar hon.
– Och så går hon konstant runt med en flaska doftspray i fickan ifall det skulle behövas lite extra, skrattar Mikaela.
– Det stämmer! Och sen försöker jag kontrollera varje städat rum. Vi har ett fantastiskt team med städpersonal. Jag kollar bara så att ingenting har missats.
Målet vid förvärvet av hotellet var att ta bolaget från familjeföretag, men bibehålla den familjära känslan. Och att effektivisera och förbättra det som behövdes. Bland annat har det bytts bokningssystem för att Mikaela ska få en bättre översyn av in- och utcheckning. Systemet hjälper också Diana att planera städningen på ett bättre sätt. På så sätt har man kunnat frigöra tid till att göra annat. Det lilla extra som får kunderna att trivas så bra på lägenhetshotellet.
– Vi har alltid te och kaffe framdukat på dagtid. Och ibland bjuder vi på lite godsaker. Semlor på semmeldagen är ett måste och såklart kanelbullar på kanelbullens dag. Men viktigast är att det är en lugn, tyst och avslappnad känsla på hotellet. Vissa av våra gäster jobbar natt och sover på dagarna, vissa går upp väldigt tidigt. Det är viktigt att alla som bor här trivs och känner sig som hemma. Vi får som sagt mycket beröm för renligheten. Men det gäller att inte bli bekväm, vi måste hela tiden jobba för att behålla den nivån.
Både Mikaela och Diana berättar att det bästa med arbetet på hotellet är att ingen dag är den andra lik. Vissa dagar är det få nya incheckningar, medan vissa dagar bjuder på massvis med byten av gäster. Då är det full fart på Slagsta Gate Hotell.
– De dagarna är roligast. Jag vill nästan att det ska vara lite kaos. Ha mycket att göra. Då kan jag själv behöva hoppa in och städa, berättar Diana.
Om även Mikaela ibland behöver hoppa in och hjälpa till med städningen?
– Nej, det får hon inte. Hon får hjälpa till med bäddningen på sin höjd, skrattar Diana.
Läs mer om Slagsta Gate Hotell här.